Harmadik helyezés a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny döntő fordulóján

A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny az információs műveltség különböző területeit érinti, projektszerű feladatai az információs láncolat lépéseire épülnek. Kiemelt szerepet kapnak a hiteles információk megkeresésének és az információk etikus felhasználásának technikái és formái.

A verseny 2020. február 17-én megrendezett írásbeli fordulóján iskolánk három tanulója vett részt. Közülük Nagy Luca Edina 9.n osztályos tanuló jó teljesítményének köszönhetően bejutott a verseny országos döntőjére. (Luca harmadszor indult a versenyen, s az elmúlt két évben is bejutott a döntőbe, ahol mindkétszer nagyon jól teljesített. Tavaly 9. helyezést, két éve pedig 4. helyezést ért el.) A két korcsoportban zajló, április 25-26-ra tervezett végső megmérettetésre 12-12 diák kapott meghívást.

A COVID-19 helyzet által kialakult körülmények teljesen átírták az országos tanulmányi versenyek menetrendjét. Sok töprengés után a könyvtárhasználati verseny szervezői úgy határoztak, hogy a döntőt a hagyományostól eltérően, a digitális munkarendhez alkalmazkodva, online formában tartják meg. A diákok előre meghatározott időben egyénileg szerepeltek a háromfős zsűri előtt. A Google Hangouts szolgáltatás használatával élőképben, élőszóval, képernyőmegosztással figyelték a diákok munkáját. A feladatot linken keresztül a chatablakban kapták meg a tanulók, majd hangosan gondolkodva, a képernyőt mutatva pontozták a keresési, alkotási folyamatot.

Az éles versenyt egy pár nappal korábban lezajlott rövid próbahívás, próbafeladat előzte meg, amin részt vehettek a felkészítő tanárok is. A próba jól sikerült, így a szervezők és a versenyzők bátran vállalták az online döntőt. Kellett is a biztatás és a motiváció, hiszen a diákoknak és a felkészítő tanároknak is egy teljesen új dologhoz kellett alkalmazkodniuk. A felkészülés során azonban kiderült, hogy Lucához ez a forma nagyon is illik. Ügyes keresőtechnikái, a különböző adatbázisok ismerete és jó kommunikációs készsége megalapozták a magabiztos szereplést.

Luca április 28-án délután került sorra, Petőfi látásának sérüléséről (1842-es napfogyatkozás) kellett hiteles adatokat keresnie és felhasználnia.

A döntős versenyzők munkájának értékelése május 5-én történt, természetesen online konferenciabeszélgetés formájában. Részletes elemzések után végre megtudhattuk, hogy Luca a 9-10. évfolyamosok kategóriájában a harmadik helyezést érte el.

Szeretettel gratulálunk Lucának, és reméljük, hogy a következő tanévben is szívesen vállalja majd a megmérettetést!

 

Iványiné Nagy Kinga (felkészítő tanár)

 



Comments are Closed

^